keskiviikko 25. joulukuuta 2019

Joulupäivä


> auringonseuraaja, ootko paikal?
...

> ois ok jutella, ilman häiriköit

...

                                                                                           > Nyt oon, Mustarastas.

> hyvä. mitä kuuntelet?

                                                                                           > with the beatles.

> LPltä? ;)
                                                                                           > Soittimesta. En oo valitettavasti                                                                                                            samassa paikassa levyjeni kanssa :(

> ok. mullei tota ookaan levynä

                                                                                           > Tykkään. Rock’n’roll menoa. Kun olivat
                                                                                           vielä niin kovin nuoria ja söpöjä...


> rockn’roll jees, mut toi nyt on aika perinteistä,
ei mitenkään omalaatuista, toisin kuin
myöhemmät levytykset


                                                                                           > Olet väärässä. Noin vois tietty kuvitella
                                                                                           tänään, mutta kuuskytluvun alussa ne oli
                                                                                           aika uus juttu.


> mutt eiks ton levyn biiseistäkin suurin osa oo
muiden biisejä?


                                                                                           > No puolet joo. Mutt se tyyli jolla ne veti ja
                                                                                           se miten niitä fanitettiin, se oli jotain ihan
                                                                                           uutta.

                                                                                           > Sitten kuuskytluvun loppupuolelle
                                                                                           tultaessa, se ei enää ollut ainutlaatuista,
                                                                                           vaikka musa onkin tavallaan
                                                                                           monipuolisempaa ja biisit oudompia.
                                                                                           Ainakin mun mielestä.


> ehkä sä oot oikeessa

                                                                                           > Tietysti mä oon oikeessa ;)

> sulla on suuret luulot itsestäsi...

                                                                                           > Vain silloin kun olen oikeassa :D

> kuka sä oot?

                                                                                           > Innokas Beatles-fani.

> kuin vanha sä oot?

                                                                                           > Onks sillä väliä?

> ei, mut kiinnostaa tietää

                                                                                           > Okei. Oon 15.

> älä kuseta. kuulostat vanhemmalta

                                                                                           > Kiitti. Enkä mä kertonutkaan henkistä
                                                                                           ikääni ;) Mut ysiluokkaa käyn.


> okei, turha tästä on kiistellä. mut jos väität
et oot jätkä, en usko


                                                                                           > Miten niin? Mistä sä niin päättelet?

> ehkä mä oon vaan koko ajan kuvitellut
juttelevani muijan kanssa. ja sä sanoit beatlejä
söpöiksi


                                                                                           > Eiks ne sun mielestä oo? ;)

> no en oo todellakaan aatellut asiaa!

                                                                                           > Ei tarvii hermostuu :) Sun miehisyytesi ei
                                                                                           jää epäselväksi :P


> älä ala mulle vittuilee!

                                                                                           > Ihan turha huutaa. Mä luulin, että me
                                                                                           voitaisiin puhua asiallisesti. En mä vittuile
                                                                                           sulle.


> okei, sori.

                                                                                           > Ok. Kuin vanha sä oot?

> 15 kans. uskot sä mua?

                                                                                           > Tuntuu riittävän uskottavalta, joten
                                                                                           uskotaan.


> mis oot?

                                                                                           > Nurmijärvellä. Missä ite?

> kuusamossa

                                                                                           > Keskellä ei mitään :)

> on täällä rinteitä. ja lunta. ja puita. ja turisteja.

                                                                                           > Ootko laskenu?

> ai noiden määrää? ;)

                                                                                           > Hah hah. Lasketellut.

> joo, tietty, ihan siistii


                                                                                           > Miksei. Täällä pääsisi vain hiihtämään,                                                                                                    siis jos olisi lunta. Onneksi ei ole.

> se onkin ihan syvältä. tasasella en mee
> mitä kuunnellaan?

                                                                                           It won’t be long

> selvä. etitään.



> ootsä nähnyt ton youtubevideon?

                                                                                           > En oo tainnut. Kuin?

> biisi on ihan jees, en oo ehkä kuullukaan.
mut siinä on paljon enemmän menoa kun tossa
videossa. ihan kun ne ei oikeesti laulais.

                                                                                           ...

                                                                                           > Oot oikeessa.
                                                                                           Ne vaan patsastelee puvut päällä.
                                                                                           Ei oo rokkarimenoa.
> ei. mutt hyvä biisi

                                                                                           > All my loving?

> okei.

...

> noi videot on kyllä plaah

                                                                                           > Ja silti aika meneviä tolle ajalle.

> meneviä. just joo

                                                                                           > Älä kato niitä, kuuntele vaan musiikkia.

> joo parempi niin. Seuraava?

                                                                                           > Roll over Beethoven
...
                                                                                           > I wanna be your man
...
                                                                                           > Don’t bother me
...

> ei tää huono levy oo

                                                                                           > Ei niin :)

> mut kertooks joku noista biiseistä jostain
muusta kun siitä et ne vonkaa jotain muijaa?


                                                                                           > Nyt kun mietin, niin aika harva :D
                                                                                           > Mut kuuntele Money.

> ok

...

> kiva kuunnella tollanen versio, jossa ei kuule
koko biisiä kun muijat kirkuu niin helvetisti!


                                                                                           > :D

> ei helvetti. oliks noi ainoot jätkät maailmassa
silloin?


                                                                                           > Ei ainoot, mut parhaat ;)

> joo siis, kyl mä tykkään täst musasta, mut silti...
jotain rajaa


> jos oisit tuolla, kiljuisitko?

                                                                                           > Ai et kiljuisin, koska oon tyttö?

> ni

                                                                                           > En.

> okei. kerro itestäs.

                                                                                           > Tykkään mangosorbetista.

> ihan niinku tietäsin susta jo kaiken :P

                                                                                           > ...hmm... soitin ennen pianoo, mut
                                                                                           lopetin jotain puoli vuotta sitten


> kertooks toi sust jos et enää harrasta?

                                                                                           > Emmä tiiä, ehkä, tuli vaan mieleen. Sä?

> soittelen skittaa ja kuuntelen musaa

                                                                                           > Pystyn kuvittelee ton :)

                                                                                           > Mun pitäis mennä. Nukahdan kohta...

> okei. yks biisi

                                                                                           > Pysytään samalla levyllä.
                                                                                            Please mister postman.

> postimieskin pääsee vonkaamisen
välikappaleeksi


                                                                                           > Jos haluut sen niin nähdä :)

> ok
...
                                                                                           > Hyvää yötä. Oli kiva jutella :)

> oli. huomenna?

                                                                                           > Ehkä. z)

> zzz...


RAMI

                      Mökki tuntuu hiljasemmalta nyt, kun Auringonseuraaja hävii bittiavaruuteen. Ihan kuin mä oisin käyny keskustelua aiemmin ääneen sen kaa. Musa soi edelleen korvissa, mut silti mä huomaan nyt rasahduksia, joita mä en hetki sitten huomannu. Kello on jo yli puolen yön, mutsi on nukkunu viereisessä huoneessa ainakin tunnin verran. Faijasta ei oo tietoo, mut siinä nyt ei oo mitään uutta. Kai sitä vois mennä nukkumaan.
                      Uni tulee yllättävän nopeesti; tuntikausien rinteiden kulutus kuluttaa selvästi myös voimia. Vuokramökin alkeellinen, puinen kerrossänky ei oo mikään kaikista mukavin, mut uni tuntuu silti pehmeältä. Ja sen päättyminen yllättäen kovalta kolaukselta.
                      ”Ollaan ihan hiljaa, ettei vaimo ja poika herää!” faijan humalainen ääni huutaa oven läpi mökin tupakeittiöstä. Kuuluu lasien ja pullojen kilinää, humalaisten kovaa mut epätarkkaa liikehdintää, jota sävyttää epämääräiset urahdukset. Vilkaisen kelloa; vailla kolme. Uni on kadonnu, vituttaa vaan.
                      ”Oot sä kyllä hyvä jätkä!” kuuluu tuntematon ääni sanovan.
                      ”Kyllähän Hartikainen hoitaa!” toinen ääni kuuluu kuin ois vieressä seissy. Hyväksyviä murahduksia kuuluu perään. Mä luon päähäni kuvan neljästä äijästä istumassa pienen olohuone-keittönurkkauksen sohvalla ja tuoleilla. Keskustelu jatkuu yhtä kovaa ja yhtä tyhjänpäiväisenä kuin alkoikin. Mä vedän kuulokkeet korville. Musa hukuttaa alleen suurimman osan viereisen huoneen paskasta. Omiin ajatuksiin keskittyminen on vitutukselta vaan vaikeeta.
                      Mä yritän miettiä, monesko joulu tää on laskemassa. Faija on aina ollu innokas skimpaaja, pennusta asti me ollaan reissuissa käyty. Ehkä näitä joulureissujakin on takana jo puolen tusinaa, en mä enää pysy laskuissa mukana. Mä muistan ne lapsuudesta ihan kivoina reissuina, mun jouluun kuuluvana perinteenä. Mut jotenkin se kaikki tuntuu nyt olevan niin kovin kaukana. Ehkä se ei oo totta ollenkaan, pelkkää kuvitelmaa mun päässä. Onko baari-illat ollu aina yhtä tärkeitä kuin rinnepäivät? Mä en muista. Tänä vuonna ainakin faija tuntuu pääsevän myöhemmin päivällä rinteeseen kuin edellisenä vuonna. Sen verran kovaa tekoa se on, et kuitenkin pääsee rinteeseen asti. Ja ihan sama se mulle on. Mutta kuunnella yötä myöten tota kännisten äijien huutoa, ei saatana!
                      Faijalle on aina kuppi maistunu, sen mä kyl muistan. Se on seuramies viimesen päälle, aina tekemässä tuttavuutta kaikkien kanssa. Kai se tarvitseekin sitä taitoa bisneksissään, pitääkin itseään kovana bisnesmiehenä. Mut jo aika pienestä mua on nolottanu sen jutut ja ylenpalttinen tuttavallisuus vieraita ihmisiä kohtaan. En kaipaa pätkääkään esittelyjä sen poikana. Mieluummin katselen vain muualle ja oon tuntematta. Usein mä oon tyytyväinen vaan, et se esittelee mieluummin mun isobroidia. Siinä on sen bisnesten jatkaja, imperiumin perillinen. Onnea vaan sille.
                      Vitun Ripa. Ois voinu tulla tänne mun kanssa kärsimään tästä paskasta. Faijaa kestää paremmin broidin kanssa ja sen kanssa keksii aina tekemistä. Silläkin on faijan seuramieselkeitä, mut faijan siirappimaista ylituttavallisuutta se ei oo periny. Mut se osaa olla ihmisten kanssa ja sillä taidolla se saa auki ovia vaikka mihin bileisiin. Edellisenä vuonna käytiin useampaan kertaan naapurimökin opiskelijamuijien luona, vaikkei broidikaan ollu täysi-ikäinen silloin. Ja jos kilpaa laskettiin, mä melkein voitin sen. Ehkä tänä vuonna voittaisin jo.
                      Mä oon aina luullu, et Ripa tekee just niin ku faija haluu. Et siitä oikeesti tulee sen joku perijä. Faijan suosikkipoika. Ei sekään faijan juomisesta tykkää, vihaa sitä toisinaan siinä missä mäkin, mut tekee silti niinku käsketään. Ja sit ennen joulua se ilmoitti, et ei lähtis reissuun. Ne huusi toisilleen varmaan tunnin, faija ja Ripa. Mä olin varma, et Ripa taipuu, mut se olikin faija, joka ei saanu tahtoaan läpi. Ripa jäi himaan, tai varmaan se joulua on Millan luona. Ehkä se ois lähteny ilman Millaa. Vitun Milla.
                      ”Saatanan Hartikainen, et kai sä vittu kuseta?!” kuuluu selvästi musan läpi. Mä käännän musaa kovemmalle, mut se on turhaa: mun aivot keskittyy vain viereisen huoneen ryskeeseen. Jokainen räsähdys piirtää kuvaa tapahtumista mun päähän ja rysäyttää samalla painoa mun rinnan päälle. Hengitys tihenee, mä lamaannun paikoilleni.
                      ”Hei, hei, pistä nyt se veitsi pois, ei sitä tarvita!” joku huutaa tyynnytellen.
                      TUM! Kuin sadan kilon säkki jysähtäis huoneen oveen. Karmeista kuuluu pieni räsähdys. Vaistomaisesti mä pomppaan ylös ja hyppään lattialle. Työnnän huoneen ainoan tuolin ovea vasten, kampean sillä oven kahvan jumiin. Sit mä istun lattialle tuolia vasten ja työnnän painollani ovea kiinni. Sydän hakkaa, hengitys on vaikeaa, lattialla palelee. Mut mä oon vain hiljaa siinä ja odotan.
                      Kuulokkeista huutava Revolution yrittää viedä mut takaisin kuuskytluvulle, vetää raajoista toiseen maailmaan, mut mä oon liian tietoinen tästä maailmasta. Jyske viereisessä huoneessa jatkuu, satakiloisten äijien paini ei oo hiljaista. Huudot on kuitenkin jo rauhallisempia, varmaan kaikki päättyy hyvin. Lämmin pisara karkaa silmäkulmasta. Pyyhin sen raivokkaasti pois.
                      Lopulta äänet loppuu kokonaan. Mä otan kuulokkeet korvilta ja kuuntelen hiljaisuutta. Rymyjengi on lähteny. Faija on todennäköisesti sammunu tuvan sohvalle. En varmasti mene tarkistamaan. Saan aamulla kuitenkin herätä mutsin ja faijan riitelyyn. Nousen hiljaa sänkyyn, etsin mukavan asennon ja saan taas unen päästä kiinni.