RAMI
”Sitten kaikki kohti tietokoneluokkaa!”
Mä ollaan just tehty yh:n koe, jonka mä sanoisin menneen mulla ihan hyvin. Suurin osa niistä talousjutuista nyt on tuttuja jo ennakkoon, jos yhtään lehtiä lukee. Ode ja Jesse ei oo samaa mieltä, mut ne idiootit nyt ei luekaan kuin iltapäivälehtien nettisivuja ja niistäkin vissiin vaan urheilu- ja viihdeuutiset. Meillä on vielä toinen tunti yh:ta ja se natsimaikka päättää vielä jatkaa koetta, vaikka loma on nurkan takana. Kaikkien pitää ottaa omat koneet ja tehdä joku helvetin raportti Suomen tän hetken taloussuhdanteesta, kuvaajien kera. Aikaa tunti. Ei helvetti.
Alkuhämmingin jälkeen luokka hiljenee työhön. Jopa Ode on hiljaa ja tekee työtä. Osa juttelee hiljaa keskenään, eikä maikka kiellä sitä. Ilmeisesti yhteistyö on jees, mut mä voin kyl hyvin tehdä sen jutun yksinkin. Mä etsin ekana kuvaajan, joka kertoo Suomen työttömien määrästä ja kopioin sen dokumenttiini. Mä kirjoittelen lyhyesti, miten työttömyysluvusta saattaa päätellä taloussuhdannetta ja mitä se tänhetkinen tilanne sitten kertoo. Sit mä etin kuvaajat inflaatiosta ja ulkomaankaupasta, heitän ne työhön ja kirjoittelen niistä myös tekstejä. Mä oon jo päätymässä jonkinlaiseen lopputulokseen, et mikä se tilanne nyt mahtaa olla, kun kone sammuu.
”Ei helvetti!” mä kiroan kohtuullisen hiljaa, kun on kuitenkin koe. Mä katselen ympärilleni ja niin paljon kuin mä haluisinkin syyttää Odea, se ei taida millään voida olla syyllinen. Jollei sillä sitten oo jotain erityisvoimia, joista mä en tiedä mitään. Maikka kiiruhtaa mun luo ja totee, et nää koulun koneet nyt on mitä on ja on tietty kovin pahoillaan. Työn pitäis olla pilvessä tallessa ainakin osittain, mut ei se mitään oo.
”Mä olin vittu melkein valmis ja sit se kaatu!” mä kiukkuan. ”En tee uudestaan!”
”Ota tosta toinen kone ja tee nyt kuitenkin uudestaan, ehdit kyllä, jos olit jo niin pitkälle päässyt, niin tiedät, mitä tehdä”, maikka toteaa ja osoittaa konetta luokan edessä Siljan vieressä.
Mä siirryn sille koneelle ja oon aloittamassa alusta – tuntia on enää vartti jäljellä, kiire tulee – kun Silja työntää lappua pöytää pitkin mun hiirtä kohti. Mä katsahdan Siljaan, mut se katsoo vain työtään eikä oo huomaavinaan mua. Mä nappaan lapun ja luen ”mene koulun s-postiisi”. Mä vilkaisen uudestaan Siljaan, mut se ei aio selittää. Hetken mä pohdin, mistä sinne sähköpostiin pääsee, kun en mä yleensä siellä käy, mut sit mä keksin ja menen sinne.
Mulle on tullu montakin uutta viestiä, mut uusin on osoitteesta päätellen Siljalta. Mä avaan sen viestin. Se on tyhjä. Mä en edelleenkään tajuu ja meinaan jo kysyä Siljalta, miks helvetissä se kuluttaa mun koeaikaa, mut sit mä tajuun, et siinä viestissä on liite. Mä klikkaan sen liitteen auki.
Mun eteen avautuu yh:n tehtävästä melkein valmis versio. Neljä kuvaajaa, tekstit vaan on vielä aika viimeistelemättömiä. Sen on pakko olla Siljan oma työ vaiheessa. Mä katon sen läpi, totean kahden kuvaajan olevan niitä, joita mullakin oli ja ne kaks muutaki vaikuttaa ihan ok:lta siihen työhön. Mä vilkasen luokkaa, toteen taas, et useampi tuntuu juttelevan aiheesta keskenään, joten kai mä voin tota pohjaa käyttää. En mä ehdi enää hyvää työtä tehdä alusta loppuun asti. Kuvaaja kuvaajalta mä kirjotan niihin omat uudet tekstit ja lopulta omat johtopäätökseni. Enkä oo luokasta ulkona edes viimeisten joukossa.
”Hartsa, sait sä tehtyä sen työn?” Jamal kyselee.
”Joo, helposti ku osaa”, mä vastaan ylimalkaisesti.
”Vittu mä nauroin, kun jätkän kone kaatu”, Ode naureskelee ja menee varmuuden vuoksi vähän kauemmaksi musta. ”Mut älä syytä mua, en se mä ollu. Koulun koneet vaan on viime vuossadalta.”
”Kyllä mä vielä keksin, miten sä sen teit ja sit sulle käy huonosti”, mä vitsailen puoliksi tosissani.
Mä huomaan Siljan kulkevan mun ohi. Yleensä mun on helppo olla kiinnittämättä siihen huomiota, mut nyt mä haluisin mennä juttelee sen kaa. Kysyä, miks se autto mua ja kiittää sitä. Ei sen ois tarvinnu mitenkään auttaa mua siinä kokeessa. Mut en mä mee juttelee, en saa ees laitettua viestiin, jatkan vaan paskanjauhantaa jengin kanssa sitä huomaamatta.
Viimeinen tunti on just päättymässä. Porukka pakkaa jo kirjoja laukkuihin ja on valmiina juoksemaan ovelle luvan tullessa, kun luokanoveen koputetaan, avain käy lukossa ja ovi avautuu.
”Anteeksi, että häiritsen, oletteko jo lopettamassa?” yh-maikka kyselee. Kun ruotsinmaikka totee, et sen puolesta vois luokka vaikka lähteä, on puolet porukasta jo ovella.
”Silja. Rami. Jääkää te tänne”, yh-maikka toteaa ja etsii meitä katseellaan. ”Muut voi mennä.” Enempää ei suurryntäykseen tarvita.
”Mitä sä Hartsa nyt oot tehny?” Ode ihmettelee ilkikurisesti.
”Mistä mä tiedän”, mä nostelen hartioitani. ”Oottakaa aulassa, mä tuun koht.”
Luokka tyhjenee nopeesti ja ruotsinmaikkakin pakkaa tavaransa ja lähtee. Yh-maikka käskee meiät etupulpetteihin ja istuu itse niiden eteen paperinippu kädessään. Se kaivaa sieltä nipusta kaks paperia ja alkaa puhua.
”Nämä ovat teiän kahden tämänaamuisen kokeen vastaukset, siis sen tietokoneosion. Vilkaisin nopeasti läpi ne raportit koko luokalta ja nämä pisti silmään. Toki siellä oli paljon samoja kuvaajia löydetty, mutta teidät vastauksissa oli ihan samat neljä kuvaajaa, samassa järjestyksessä, yksi vielä sellainen, jota keillään muilla koko luokalla ei ollut”, maikka aloittaa. Se ei ehdi jatkaa, kun Silja avaa suunsa.
”Anteeks, mutta me ymmärrettiin, että yhteistyö olisi ollut ihan sallittua. Kyllä muutkin teki yhdessä.” ’Me ymmärrettiin’?
”Te siis teitte yhteistyötä?” maikka kysyy ihmeissään. Se on selvästi yllättyny Siljan sanoista. Niin oon mäkin.
”Joo, me luultiin, että se oli ihan ok”, Silja jatkaa viattomana.
”Niin siis kyllähän se oli, en vaan arvannut, että te kaksi... Opettajana pitää olla tarkkana tällaisessa tehtävässä, ettei yhteistyö tarkoita sitä, että toinen tekee työn ja toinen vain hyötyy siitä valmiista työstä”, maikan katseesta näkee hyvin, kumpaa hän epäilee vain hyötyjäksi. ”Halusin vain varmistaa, ettei siitä ole kyse”, maikka selittää nopeasti. Sillä on menny pasmat selvästikin sekasin.
”Eihän ne tekstit nyt samoja ollu?” Silja tiedustelee asiallisesti. Mä en vieläkään tajuu sanoo mitään.
”Ei, ei ne tosiaan identtiset työt olleet”, maikka myöntää. ”Mutta olette molemmat siis sitä mieltä, että teitte yhteistyötä?”
”Totta kai”, Silja vastaa kirkkain silmin.
”Joo”, mä sanon paksulla äänellä.
”Selvä, eiköhän tämä asia ole käsitelty”, maikka joutuu toteamaan. ”Voitte mennä.”
Mä kiiruhdan käytävään ja oon jo menossa kiireesti aulaa kohti, kun tajuan Siljan tulevan mun perässä. Käytävä on tyhjä, joten mä hidastan sen verran, et se pääsee mun vierelle.
”Kiitti”, mä sanon hiljaa, ettei maikka kuule.
”Ei mitään”, Silja vastaa hymyillen.
”Miks sä teit sen?” mä kysyn edelleen hiljaa.
”Mä halusin auttaa sua. Veemäistä, jos koe menee pilalle noiden koulun surkeiden koneiden takia, eikä opekaan jeesaa yhtään”, Silja selittää. Me ollaan jo melkein aulassa.
”Mistä sä tiedät, et mä olin edes osannu tehä sitä tehtävää?” mun on pakko kysyä.
”Sä oot paljon fiksumpi kuin annat ymmärtää. Tuskin se sun alkuperäinen vastaukses oli yhtään huonompi kuin lopullinen”, Silja vastaa. Me ollaan jo aulassa, joten mä en ehdi enää kysyä mitään, vaan annan Siljan kävellä ulko-oville ja jään ite aulaan jätkien ja Oonan luo.
”Mitäs te olitte tehny?” Toni kysyy vihjailevasti.
”Ei mitään”, mä tuhahdan. ”Maikka luuli, et mä olin kopioinu sen yh:n nettitehtävän Siljalta.”
”Täh?”, Jamal ihmettelee. ”Miten sä oisit sen siltä muka kopsannu? Missä välissä?”
”Mä ihmettelin ihan samaa”, mä tuhahdan vastaukseksi.
”Ja saihan siinä yhteistyötä tehdä”, Oona ihmettelee. ”Vaikka et kai sä nyt Siljan kaa yhteistyötä ois tehny?”
”No joo en”, mä puhahdan.
Keskustelu kääntyy muihin aiheisiin ja me ryhdytään lähtemään koululta. Mä yritän myös ajatella muita juttuja, mut se on vaikeeta. Silja on oikeessa, mun lopullinen vastaus ei ollu juuri parempi kuin alkuperäinen. Mut on maikkakin oikeessa; ei se mitään aitoa yhteistyötä ollu, ei varsinkaan, kun sitä ei voi kellekään myöntää.