perjantai 3. huhtikuuta 2020

Muutos?


RAMI


Iltapäivä mutsin kaa sossun toimistossa. Oletko aiemmin ollut humalassa? Istutaan ringissä pienen pöydän ympärillä. Onko sinulla jokin syy juomiseen? Juoko muu kaveriporukkasi? Tuolin on luullu olevan pehmeä, mut se on kova kuin koulun tuoli. Onko Rami tullut aiemmin kotiin humalassa? Onko kotona jotain ongelmia? Perse puutuu tunnottomaks viiden minsan jälkeen. Kuka sinut pahoinpiteli? Tunsitko sinä tekijän? Miten siinä tuolissa muka vois istua röhnöttämättä? Miksei isä tullut paikalle? Vastauksena kaikkiin kysymyksiin äidin loputon monologi mun asioista. Selkeä, asiallinen, rehellinen, jämäkkä tunnustus. Mä seuraan sitä miettien, kuka toi vieressä istuva nainen oikein on. Mä unohdan sen vitun tuolin ja pohdin, miten mun mutsi on oikein saanu noin paljon voimaa olemukseensa. Sen puhe vakuuttaa ne sossut siitä, et kaikki on nyt ok, ei tartte olla yhteyksissä. Mutsin puhe vakuuttaa mutkin. No, kyl mä jonnekin muualle joutusin vielä siitä alkoholista puhumaan. Puol vuotta sitten mä oisin aatellu, et ihan sama, en mä muuta mitään kuitenkaan. Nyt mä mietin, et ihan sama, mulla on aavistus, et muutos on jo alkanu.